Med ti år siden sist forestillingen «Mistero Buffo» ble fremført ved Trøndelag Teater er skuespiller Hans Petter Nilsen tilbake på ærverdige Theatercafèen med tekstene skrevet av Nobelprisvinnende Dario Fo. Dette er en opplevelse som virkelig er verd å få med seg!
Fo’s tekster tolkes av gjøgleren og en av teaterets mest rutinerte skuespillere Hans Petter Nilsen. Å stå alene på scenen og sjonglere mellom 22 ulike roller er en svært krevende øvelse, men frykt ikke, Nilsen er i sprudlende toppform.
Vi har tatt en prat med skuespilleren, og spurte hvordan det har vært å igjen forberede seg til å sette opp forestillingen?
– Det å forberede seg til dette igjen ti år etter premieren har vært fint. Men det er jo ikke gått så lenge siden jeg spilte stykket sist. Jeg laga en egen sommerturne i 2013, i Trøndelag og Møre og Romsdal, så spilte jeg en skolesekkturne i Trondheim 2014. Og så må jeg jo nevne at jeg spilte en eksklusiv forestilling på Nardo klubbhus for foreldregruppene til mine to barn, J03 og G06. Det var spesielt. Utover det så er alle minner med dette stykket for meg forbundet med glede, publikumskontakt, gjøgling og en enorm læring om alt som har med skuespillerarbeid å gjøre, forteller Nilsen.
Videre forteller han;
– Det mest utfordrende ved å spille alle disse karakterene er selvfølgelig å huske alt. Å pugge det inn. Så den første prøveperioden for ti år siden var krevende, samtidig som jeg hadde en instruktør som k u n forsøkte å gjøre meg så god som mulig, altså finne mine styrker, samtidig som han ville utfordre meg på noen ting som jeg ikke var så erfaren med før vårt møte: å lære at av og til er teksten god nok…ikke begynn å skap grimaser og situasjoner som ikke er der, når teksten faktisk er mer enn god nok til bare å fortelle den!
Tidvis helt ellevilt
Det er en underholdende og unik opplevelse man får i den revitaliserte oppsettingen av «Mistero Buffo» ved Trøndelag Teater. Med den svært rutinerte skuespilleren som både inkluderer og forbløffer publikum er dette tidvis en helt ellevill forestilling. Nilsen fremstår suverent som en rampete gjøgler, og gjør historiene svært levende i sitt stadige skifte mellom de ulike karakterene.
– Hvor krevende er det å bære hele forestillingen alene, og føler du at det er på noen måte enklere i den revitaliserte utgaven av stykket?
– Det kan av og til kjennes krevende å være alene, men det gir også en utrolig frihet å bestemme alt sjøl. Om det er enklere nå enn i 2011-versjonen er jeg usikker på, men det er ingen tvil om at jeg er en mer erfaren skuespiller, og ikke minst et mer erfarent menneske. Og det hjelper alltid.
Nære møter med publikum
– Å spille dette stoffet på Theatercafeen er fantastisk. Det blir så nære møter med publikum, rent romslig selvfølgelig, og da passer det jo at tekstene er menneskevennlige også. Publikum skal selv lage sine egne bilder, og da er det fantastisk å kunne se dem på så nært hold. Og det tror jeg publikum liker også.
Alle tiders julebordsesong i vente
På spørsmål om hvordan resten av teaterhøsten ser ut for ham er det ingen tvil om at publikum kan glede seg til julebordssesongen!
– Min teaterhøst etter Mistero Buffo, som varer ut oktober, blir å ferdigstille årets versjon av Alle Tiders Julebord som har premiere 2. desember. Gamle Scene er stedet da, kom og se oss der, det blir en forrykende harselas over covidpandemi, gjenåpning av samfunnet, den 4 bølge, ny regjering, og en saftig kommentar til hva et norsk gjennomsnittlig julebord egentlig er. Denne forestillingen har vi spilt nå i 20 år. Løp og kjøp, dette selger fort!
– Å Vælkåmmen, avslutter Hans Petter.